maandag 25 november 2013

boekverslag: 'Juniper'

Juniper  MonicaFurlong
Samenvatting:
Ninnoc woont in een paleis en zal later de koningin worden van het rijk. Voordat ze koningin word moet ze een jaar met haar petemoei wonen; Euny. Euny is een oud vrouwtje die woont in het bos, heel anders dus dan haar vorige verwende leventje in het paleis. Maar bij Euny moet ze leren overleven en krijgt ze weinig te eten. Zo moet door de koude winter heen komen. Ze komt erachter dat ze een gave heeft waarmee ze mensen kan genezen. Ze gaat naar de vriendin van Euny waar ze leert om te gaan met haar gave en krijgt een andere naam; Juniper. Een andere tante van haar moeder is slecht en wil het koninkrijk overnemen omdat ze de baas wilt zijn van het rijk. Samen met de vriendin van Euny gaat Juniper haar tegenhouden. Uiteindelijk lukt het maar dan blijkt haar moeder zwanger te zijn en word ze toch niet de koningin.

Personages:
Juniper/Ninnoc: De hoofdpersoon in het verhaal. Ik vind haar een leuk personage omdat ze koppig
kan zijn maar ook verstandig.
Euny: de petemoei van Ninnoc. Ze leert Ninnoc overleven en haar gave te gebruiken. In het boek is ze erg onaardig maar ik mag haar wel heel erg omdat ze Ninnoc wel graag iets wilt leren.
Meroot: Een vrouw die het koninkrijk wilt overnemen want ze wilt de baas zijn over het rijk terwijl haar zus dat al is. Ik vind haar heel erg gemeen omdat ze zelf de baas wilt zijn over het rijk gaat ze de koning en koningin iets aandoen.
Gamal: De vriend van Ninnoc. Hij is de zoon van meroot en wordt ook gevangen gehouden door haar terwijl hij Ninnoc wilt helpen. Hij komt aan het eind er achter dat hij eigenlijk helemaal niet de zoon is van Meroot. Ik vind hem heel aardig want hij is ook de vriedn van Ninnoc.
Finbar: de vriend van Gamal. Hij helpt Gamal en Ninnoc om de ontsnappen van Meroot en om Meroot tegen te houden. Eerst vond ik hem niet aardig maar uiteindelijk helpt hij Ninnoc.

Mijn mening:
Ik vind het een mooi boek omdat er veel wordt verteld hoe ze zich voelen. Ik vind het mooi hoe Euny Ninnoc dingen leert. Misschien is ze dan niet heel aardig maar ze bedoelt het goed en dat vind ik heel mooi om te lezen. Het is ook erg spannend want Merootis heel eng en gemeen. Ik vond het ook leuk dan Finbar eerst heel stom was maar daarna heel aardig.
Het einde vond ik ook erg goed want Ninnoc wordt toch geen koningin maar dat vind ze uiteindelijk niet heel erg.
Er is nog een vervolg deel. Die zou ik nog graag willen lezen

Cijfer:
Ik geef het boek een 8 omdat ik het mooi
bedacht vind. Soms was er iets onduidelijk bijvoorbeeld toen bij de vriendin van Euny. Toen was het allemaal een beetje vaag geworden.

Vragen:
1.       Vind je meroot aardig? Nee
2.       Vind je het jammer dat je geen koningin bent geworden? Ja maar ik vind het niet heel erg.
3.       Vond je het leuk bij Euny? In het begin niet maar ik heb veel geleert en ben Euny erg dankbaar.
4.       Is het goed afgelopen? Ja
5.       ben je blij met je gave? Ja want ik vind het leuk om mensen beter te maken.
6.       was je bang toen je in de kamer van Meroot was? Ja heel erg!
7.       Vonden je ouders het goed dat je naar Euny ging? Ze hadden wel medelijden maar deden het toch voor mijn eigen best wil.
8.       Was het koud in de winter? Ja. Vooral omdat ik geen deken had. Alleen een vacht om op te liggen.
9.       Wil je nog een jaartje bij Euny? Alleen als dat nodig is.
10.   Maak je veel mensen beter met je gave? Ja!




6 opmerkingen: