dinsdag 26 november 2013

boekverslag: 'verboden voor ons'

Verboden voor ons Maren stoffels

samenvatting
Tirza is een meisje dat op de middelbare school zit. De woont in een wijk waarbij de ene kant ‘zuid’ is en de andere kant ‘noord’.  Tirza woont in zuid. Volgend noord is zuid een kakkers buurt. Op school hebben de twee groepen ook altijd ruzie. ze halen bij elkaar allemaal gemene dingen uit. Tirza is een soort leider van haar groep en Caro is haar grote vijand,  de leider van zuid. Ze doen allebei mee met een tekenwedstrijd. Als je wint komt je tekening op een muur te staan tussen noord en zuid in. Tirza neemt een tekenles maar die is in Noord. Ze komt dus regelmatig in noord wat niet altijd goed gaat. Dan word ze verliefd op de broer van Caro. Natuurlijk vinden de zuiders en Noorders dat verschrikkelijk en daarom hebben ze in het geheim. Tirza maakt een hele mooie tekening van toine (de broer van Caro). Ze heeft niets anders dus levert ze dat maar in. Dan wordt haar tekening in de klas laten zien. Iedereen ziet het en iedereen is boos. uiteindelijk komt het toch nog goed.

Personages.
Tirza: Een meisje die op de middelbare school zit. Ze is de hoofdpersoon. Ze woont in zuid. Ik mag haar wel want ze durft veel en dat vind ik erg grappig en stoer.
Caro: de grootte vijand van Tirza. Ze woont in Noord en is van de zelfde leeftijd als Tirza. Ondanks dat zij de vijand is van Tirza mag ik haar op zich wel. Tirza en Caro lijken best wel op elkaar vind ik.
Toine: de broer van Caro. Hij word verlieft op Tirza en zij ook op hem. Ik vind hem heel aardig omdat zijn zus Tirza haar vijand is blijft hij toch van Tirza houden en dat vind ik echt lief.
Marlies: de tekenlerares van Tirza. Ze is heel aardig en woont in Noord. Ik vind haar ook heel erg lief. ze helpt Tirza heel erg goed met haar tekenlessen.
Eva: De beste vriendin van Tirza. Ze is erg aardig. Ik vind haar wel stoer maar soms ook niet zo.
Wessel: De beste vriend van Tirza. Ik vind hem soms wel aardig maar soms ook echt niet.
Carmen: is nieuw in zuid en probeert Tirza aan de kant te ruimen. Ze is heel arrogant en verwent. Ik mag haar absoluut niet omdat ze denkt dat ze alles goed kan en dat is echt niet zo!

Mijn mening:
Het raakte me toen er een meisje uit noord helemaal werd gepest door de zuiders terwijl Tirza dat helemaal niet wilde. Het meisje was heel bang. Het meisje deed niets verkeerd en alleen omdat ze uit Noord komt werd ze helemaal gepest.
Ik vond het mooi dat er het Toine niets uitmaakt dat Tirza in zuid woont. Ze houden toch van elkaar. Ik vond het erg spannend wanneer de Zuiders iets gingen uithalen bij de Noorders. Altijd kwam Noord er dan achter en namen ze wraak. Dat is echt heel spannend!
Ik vond het heel lief dat op het eind Caro toch wel toe geeft dat ze het niet heel erg vind dat Tirza met haar broer heeft. Dan doet Caro toch een beetje aardig.
Ik wil heel graag nog een boek van deze schrijver willen lezen omdat ik er wel meerdere heb gelezen en ik vind ze altijd heel leuk. Ik houd niet zo veel van meisjes boeken want dat gaat snel vervelen. Maren Stoffels schrijft wel meisjes boeken maar dan heel spannend en leuk. Dat vind ik wel erg leuk om te lezen. Het heeft een beetje open einde want het eindigt niet dat de ruzie met eva en wessel opgelost is.

Cijfer:

Ik geef dit boek een 9 omdat ik er heel snel door heen las omdat ik het zo leuk vond! Ik lees heel weinig maar dit was echt heel leuk. Het was ook heel spannend en daardoor word het dus heel er leuk. Het einde vind ik ook heel mooi dat Caro toch wel aardig doet. 

plaatjes:

Je ziet een jongen en meisje verliefd op het strand staan. dit moeten Tirza en Toine voor stellen. Eerst is Tirza heel bang voor Toine omdat ze denkt dat hij haar wat aandoet omdat het de broer van haar vijand is maar inplaats daarvan helpt Toine haar juist en word ze verliefd. Ik vind dat deze personen op de foto wel in het beeld van Tirza en Toine passen (vind ik). 
Dit is de voorkant van het 2e deel; verboden voor mij. Hierin 
 is de hoofdpersoon Caro. Je ziet Caro op een kade zitten en op de achtergrond een soort feest. Daar gaat het boek ook over. Tirza komt eigenlijk helemaal niet meer voor in het boek en Toine dus ook niet. 
Dit is maren stoffels, de schrijver van het boek. Ze woont in Amsterdam en ze is 25 jaar oud. Ze schrijft heel veel kinder boeken, vooral voor oudere kinderen van 13 of 14 jaar. Al sinds haar 9de schrijft ze verhaaltjes en twee jaar later verscheen haar 1e boek, 'Dreadlocks en lippenstift' waarmee ze 'De Prijs van de jonge jury' en de 'Debuutprijs' won. 
Dit is een kompas. Je ziet hier Noord en Zuid. Je ziet ook Oost en West maar in het boek word er niets verteld over een Oost kant of West kant. De muur waar de schildering op komt licht iets meer op de Noord kant en de school iets meer op de Zuid kant. 


Je ziet een potlood omdat Tirza tekenlessen neemt bij een hele aardige tekenlerares Marlies omdat ze meedoet aan een teken wedstrijd. Als je de wedstrijd wint krijg je veel geld en komt je tekening op een muur te staan tussen Zuid en Noord. Ze komt er achter dat Caro dan ook mee doet met de wedstrijd.


Dit is de voorkant van dit boek. Je ziet Tirza voor op de fiets van Toine zitten. Dat komt dus ook voor in het boek want Tirza en Toine worden verliefd op elkaar. Het heet verboden voor mij omdat er een soort oorlog is tussen noord en zuid en daarom is het verboden voor elkaar om met elkaar om te gaan. 
In dit plaatje zie je hoe kinderen elkaar pesten. Dit plaatje is een beetje het zelfde als die hieronder. Er word veel gepest. Je ziet alleen drie meisje maar in het boek zijn hel ook jongen en ze doen echt erge dingen naar elkaar. 



Je ziet twee meisjes ruzie maken. ik heb dit plaatje uit gekozen omdat er steeds ruzie is tussen zuid en Noord. Nu is het alleen nog bekvechten maar in het boek laten ze elkaar struikkelen in de aula en trappen elkaars fietsen in elkaar en nog veel erger. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten